SOSIALE MEDIER

LEGGE SEG FLAT: Noen ganger må man være bokstavelig.

Da Arkivverket la seg flate

Er du fremme i skoene? Vil du være med på reisen? Er du en proaktiv pådriver? Tenker du utenfor boksen? Og ikke minst; tar du deg selv lite høytidelig? Da er arkivsektoren noe for deg!

Publisert Sist oppdatert

Sannsynligheten er stor for at du fikk med deg Arkivverkets post på sosiale medier 20. oktober, der de bokstavelig og billedlig talt la seg flate.

RASKT PÅ BALLEN - OG NED PÅ GULVET: Arkivverket var raske til å respondere på kritikken fra DNs Eva Grinde. Samme dag publiserte de dette innlegget på sine ulike sosiale kanaler.

«Vi har nådd ut til over 83 000 på Facebook og til over 150 000 på LinkedIn. Vanligvis når vi kanskje ut til maks 3000–4000 på LinkedIn», forteller Ingvild Aarøe Tønnesen fra Kommunikasjon og formidling i Arkivverket fire dager etter at innlegget ble delt.

Hva ble gjort galt?

Bakgrunnen var Eva Grindes kommentar i Dagens Næringsliv tidligere samme dag. Under overskriften «Bullshit-boomerangen som måtte komme» påpekte hun at det virket som Arkivverket hadde hatt klisjékonkurranse i annonseavdelingen da de annonserte etter ny virksomhetsarkitekt. Teksten «burde være nok til å ta arbeidslysten fra noen og enhver», skrev Grinde.

Heldigvis for Arkivverket kan deres svar på tiltale ha hatt motsatt effekt. Posten viste et bilde av fem personer som ligger rett ut på gulvet i et arkivmagasin, så flate som mulig og med ansiktene vendt ned i gulvet. I teksten innrømmet Arkivverket at Grinde hadde helt rett: «Som hun skriver, har vi nemlig etterlyst en som er ‘fremme i skoene’, som ‘vil være med på reisen’, en som er en ‘proaktiv pådriver’ og ‘tenker utenfor boksen’.» De skrev også at det er fort gjort å ta hardt i når kampen om IT-folk er så hard som den er.

Hva ble gjort riktig?

Posten høstet umiddelbart likes, latter, hjerter, kommentarer og en lang rekke delinger, og i et oppfølgende innlegg på LinkedIn reflekterte Anne-Grethe Danielsen, seniorrådgiver i Arkivverket, over hvorfor akkurat dette innlegget fikk så stor reach (som det heter på fagspråket):

"Hvorfor funket denne posten? Jeg tror det handler om flere ting: Vi var kjapt på ballen. Vi prøvde ikke å (bort)forklare. Vi hadde ikke – og har veldig sjelden – lange utsjekkingsrunder på tekst og bilde, der mange skal vurdere og ta forbehold. Ledelsen stoler på kommunikasjonsstabens faglige vurderinger. Dermed kan vi holde tone og tråd – teksten ryr ikke fra hverandre pga. justeringer.

Lurt å le!

Som man sier på klisjéspråket; en god latter forlenger livet, og som arkivsektor er det vår plikt å sørge for at de (latterne) blir dokumentert og tilgjengeliggjort.

Husk derfor å tipse AKSESS om uhøytidelig deling av faghumor: post@aksess-tidsskrift.no

Vi var fysisk på jobben … dermed ble det bra teamwork. Vi er gode når vi kaster ball fort rundt bordet. Dette ville aldri skjedd på en dag med hjemmekontor (men vi liker det også). Vi har det også veldig artig mens vi holder på! Det krever en viss dose trygghet å slenge ut ville ideer. (Vi sitter i landskap, det gjør at vi kjenner hverandre bedre enn om vi satt bak hver vår dør.)

Some-ansvarlig holder seg ved tastaturet, og svarer ut det folk spør eller kommenterer på. HR er rause – man kunne jo sett for seg at de mente vi skulle sitte stille i båten. (Tommelen opp, kolleger!)

Men kanskje koker det ned til at det er lite humor på LinkedIn, og ikke så mye fag-humor på Face heller? Det var en sjukt artig dag på jobben – nå er vi spente på hvor langt denne posten flyr viralt."

Powered by Labrador CMS