KVINNEBEVEGELSENS ARKIV

Side 5 i "Min første trafikkbok. Med hilsen fra Politiet".

Sykkel- og gangveienes mor

Svært få vet nok at Berit Ås regnes som sykkel- og gangveienes mor. Antagelig vet man heller ikke at hennes teorier om den usynliggjorte kvinnekulturen måtte til før hun kom så langt.

Publisert Sist oppdatert
Berit Ås ble immatrikulert i 1947. Foto tatt i 1948.

I arkivet hos Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek på Youngstorget i Oslo finnes rikholdig dokumentasjon fra Berit Ås’ pionerarbeid med innføring av kvinnekultur i ulykkesforskning hos Transportøkonomisk institutt. I arkivet finnes det korrespondanse, rapporter og foto fra forskningen som viser utviklingen.

Ikke verdt å forske på

Berit Ås’ pikenavn var Skarpaas, hun ble født i 1928 og vokste opp i vakre Villa Elisabeth i Fredrikstad. Hun var eldst av fire søsken, og både moren og faren var lærere. Berit startet på studier i psykologi i 1947 og ble uteksaminert som psykolog, cand.psychol., ved Universitetet i Oslo i 1953. Etter studiene hadde hun ett år som lærer, deretter tre år som psykolog på arbeidskontoret i Oslo.

I boken Foregangskvinner fra 2018 skriver Dagrunn Grønbech at Berit Ås var forskningsassistent ved Institutt for samfunnsforskning i 1958. Hun og sosialøkonom Harriet Holter sendte da en prosjektsøknad om forskning på kjønnsforskjeller og muligheter for arbeid etter studier. Søknaden ble avslått av Norges allmennvitenskapelige forskningsråd (NAVF), og «begrunnelsen var at problemstillingen ikke var samfunnsvitenskap, men kvinnesak, og dermed ikke egnet for forskning» (s. 204).

Kjønnsroller og trafikkulykker

Ulykkesforskningen ble starten på begrepet kvinnekultur.

Berit giftet seg med sosiolog Dagfinn Ås i studietiden. De to fikk fire barn, og hele familien reiste til USA, der Berit tok spesialutdannelse i sosialpsykologi på University of Michigan. Tilbake i Norge fikk hun tilslag på eget forskningsprosjekt på ulykkesforsikring, finansiert av NAVF. Her grep hun sjansen til å forske og publisere artikler om kjønnsroller og trafikkulykker.

Det sentrale i hele Berit Ås’ forskning er synliggjøring av teorien hennes om den usynliggjorte kvinnekulturen. «Begrepet kvinnekulturen avspeiler et samlet verdisett og fortolkningsgrunnlag som gjelder for kvinner, men som ofte er vanskelig forståelig for menn.» Slik argumenterte Berit Ås for trygge trafikksystemer også for kvinner og barn i sin forskningsrapport.

Ulykkesforskningen ble starten på begrepet kvinnekultur, sier Ås i et intervju med Grønbech i Foregangskvinner fra 2018 (side 204).

Forskningsrapporten «Kjønnsroller og ulykker» av Berit Ås og Sverre Brun-Gulbrandsen ble utgitt av Transportøkonomisk institutt i 1960. Rapporten om kjønnsroller og ulykker vakte stor oppsikt, forteller Ås til Grønbech i boken Foregangskvinner. Ikke minst vakte det oppmerksomhet da hun fikk drahjelp fra lederen i Trygg Trafikk, som mente at ja, barn kunne etter hvert ferdes i trafikken med husmødrenes tilsyn.

Trygg Trafikk ble stiftet i 1956 under navnet Landsforeningen til fremme for trygg trafikk, på initiativ fra Samferdselsdepartementet. Barnas Trafikklubb ble opprettet i 1966. Samme år ble dette heftet gitt ut for første gang.
Trygg Trafikk ble stiftet i 1956 under navnet Landsforeningen til fremme for trygg trafikk, på initiativ fra Samferdselsdepartementet. Barnas Trafikklubb ble opprettet i 1966. Samme år ble dette heftet gitt ut for første gang.
Trygg Trafikk ble stiftet i 1956 under navnet Landsforeningen til fremme for trygg trafikk, på initiativ fra Samferdselsdepartementet. Barnas Trafikklubb ble opprettet i 1966. Samme år ble dette heftet gitt ut for første gang.
Trygg Trafikk ble stiftet i 1956 under navnet Landsforeningen til fremme for trygg trafikk, på initiativ fra Samferdselsdepartementet. Barnas Trafikklubb ble opprettet i 1966. Samme år ble dette heftet gitt ut for første gang.
Trygg Trafikk ble stiftet i 1956 under navnet Landsforeningen til fremme for trygg trafikk, på initiativ fra Samferdselsdepartementet. Barnas Trafikklubb ble opprettet i 1966. Samme år ble dette heftet gitt ut for første gang.

Ulykkesforskning

Forside av Tidsskrift for samfunnsforskning 2, 1. årgang, juni 1960. Universitetsforlaget.

Berit Ås arbeidet med ulykkesforsikring i perioden 1959–1968. I arkivet finner vi også de rapportene hun publiserte i løpet av de 12 årene:

  • «Kjønnsroller og ulykker». I: Tidsskrift for samfunnsforskning, juni 1960. Berit Ås og Sverre Brun-Gulbrandsen.
  • «Ulykkesfugler og trygge barn». I: Tidsskrift for samfunnsforskning, 1962. Berit Ås.
  • A study of Personality factors and experience in traffic as determinants of driving skills. A first report in the problem area, the experimental procedures and the findings. Center for research on Social behaviour, University of Missouri, Columbia, Columbia 1966. Berit Ås.
  • «The psychology of driving». I: Studies of traffic, Interdisiplinary studies from the scandinavian summer university, København 1966. Berit Ås.
  • Om trafikkskilt. En undersøkelse av kunnskaper om skilt før og etter et TV-program, Oslo 1968. Berit Ås.
  • Forståelse av trafikkskilt, Oslo 1969. Berit Ås.
  • Trafikkopplæring – trafikksikkerhet. En kritisk trafikkteoretisk analyse, Oslo 1970. Berit Ås
  • Om tr-A-fikk-S-ik-KER-het. Observasjon av barns adferd på vei til og fra skolen. En kommunalpolitisk analyse. Asker kommune. Universitetet i Oslo, psykologisk institutt, 1970. Berit Ås.

Politikk + forskning

Fra tidlig på 1960- tallet og utover sto byplanlegging, bilisme og veier i fokus for norsk politikk. Ut fra arkivet kan vi lese at Ås hadde følgende relaterte kommunalpolitiske og statlige verv:

  • Medlem av sosialstyret, Asker 1963–1967
  • Medlem av Asker formannskap 1967–1971
  • Varaordfører Asker kommunestyre 1971–1973
  • Medlem av bygningsrådet, Asker 1967–1971
  • Statens trafikksikkerhetsutvalg 1977–1979

I kraft av kombinasjonen av forskning og politikk kom Ås i posisjon til å påvirke bygging av gang- og sykkelveier. Påvirkningen gjaldt først i hjemkommunen Asker.

Etter hvert tok mange andre kommuner lærdom av denne utbyggingen. Slik ble Berit Ås sykkel- og gangveienes mor.

Trafikksikkerhet var det første forskningsområdet til Berit Ås som sosialpsykolog. Etter det forsket hun på forbrukerrettigheter, og til slutt var det fullt fokus på den usynliggjorte kvinnekulturen, med de fem hersketeknikker og Kvinneuniversitetets sju satsningsområder som en rød tråd.

PÅ KARTET: Berit Ås satt både ulykkesforskning og gang- og sykkelveier på kartet. I arkivet etter henne finner vi blant annet dette kartet fra Asker kommune, med hennes egne kommentarer på (dette er et utsnitt).

Synliggjøring av kvinnekulturen i arkivene

Berit Ås’ personarkiv er 40 hyllemeter i uordnet stand og vil bli på rundt 20 hyllemeter ferdig ordnet. Arkivet strekker seg fra slutten av 1950 til 2024. 

Bevaringen og formidlingen av arkivet er del av et prosjekt for å synliggjøre kvinnepolitiske privatarkiver, og er et samarbeid mellom Kvinnebevegelsens arkiv, Arbark og Aksess. Prosjektet har fått støtte fra Kulturrådet.

Powered by Labrador CMS